tisdag 9 juni 2009

Morotscupcakes med apelsinfrosting



De blev så jädra goda (detta är ju Leila Lindholms recept, men jag tvista till det lite med apelsin)

RECEPT:

12 cupakes

3 ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1tsk vaniljsocker

3tsk bakpulver

1 nypa salt

1 1/2 tsk malen kanel

1 tsk malen kardemumma

2 tsk malen ingefära

1 1/2 dl solrosolja

4 1/2 dl rivna morötter

100 g valnötter (hade inte jag)

Frosting:

60 g mjukt smör

5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

skal av 1/2 apelsin ( här använde Leila skal av 1 lime)

100g philadelphiaost

sätt ugnen på 175.

vispa ägg och strösocker pösigt.

blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.

tillsätt oljan, morötterna och ev. valnötter

sätt muffinsformar i en muffinsplåt (det gjorde inte jag, det går med extra stadiga formar)

fyll med smet till 2/3 i formarna.

grädda i mitten av ugnen i 12-15 min ( mina var klara efter 10 min...)

blanda alla ingredienserna till frostingen och bred över de kalla cupcakesen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar